Thema 3 Strategie en management

Oct 20

Thema 3 Strategie en management

Altijd weer leuk om een volledige dag te hebben over strategie en management binnen een school. Maar voordat we feitelijk met de les van Ingrid van Doesburg begonnen, hebben we eerst met de groep een intervisie gesprek gevoerd. Wikipedia omschrijft intervisie als volgt:

Intervisie is een georganiseerd gesprek tussen mensen die werkzaam of in opleiding zijn in hetzelfde vakgebied. Onderwerp van gesprek zijn de verrichte werkzaamheden en de daaraan gerelateerde problemen, oogmerk is dat de deskundigheid van de betrokkenen wordt vergroot en de kwaliteit van het werk verbetert. Anders dan bij supervisie is er geen hiërarchische situatie waarin iemand de leiding heeft.

Het eerste wat we doen is een voorzitter kiezen en iemand die observeert, die later zijn/haar bevindingen van het gesprek benoemt. De overige deelnemers nemen actief deel aan het gesprek. Aangezien ik al een keer voorzitter was, was ik dit keer de observant.  Leuk om te doen, maar ook lastig dat je niets mag zeggen!

Er zijn veel verschillende manieren om een intervisie te doen. Dit keer hielden we ons aan een 10-stappenplan, volgende keer nemen we ongetwijfeld weer een ander model. Nadat de casus was omschreven, mocht een ieder vragen stellen, niet discussiëren, gewoon vragen stellen. Veel vragen waren ook wel erg suggestief, wat de casusinbrenger wel goed vond, maar het was wel een verkapte vorm van advies geven. Net iets wat tijdens een intervisiegesprek niet mag. Voor sommigen was dit wel even moeilijk, maar uiteindelijk zijn we tot een goed resultaat gekomen.

Wat ik het moeilijkst vond als observant? Je bent geneigd om je te mengen in het gesprek, je advies te willen geven, vragen te stellen en oplossingen aan te dragen. Maar dat mag dus juist niet. Nu nog even een volledige evaluatie schrijven en dan is het tweede van in totaal vijf intervisiegesprekken  afgerond.

We vervolgden onze dag in een nieuw lokaal onder leiding van Ingrid. We zijn verhuisd van de derde etage naar de begane grond. Een mooi ingericht zaaltje, met gelukkig nog één raam op hoofd hoogte. We werden door Ingrid weer vakkundig meegenomen door alle marketing facetten van het onderwijs. We zijn ons nu bewust van de marketing en specifiek de dienstenmarketing van het onderwijs. We kunnen dit nu makkelijk vertalen naar de schoolomgeving en bewust inzetten binnen de school.

Voor mij waren er niet veel gebieden waar ik nog niet van gehoord had. Wel nieuw voor mij waren de benamingen van de basiskenmerken van dienstenmarketing: zie:

  1. ontastbaarheid; iets wat je wel kan kopen, maar niet met je handen kan vastpakken; het is meer een ervaring en niet een ding of een goed.
  2. vergankelijkheid; je kan een dienst niet op voorraad houden, bijvoorbeeld een vliegtuigstoel kan je niet meer verkopen als het vliegtuig al in de lucht hangt.
  3. heterogeniteit; geen dienst is hetzelfde, zeker niet in het onderwijs, elke leerkracht heeft zijn eigen manier van uitleggen, geen leerkracht is hetzelfde (gelukkig maar).
  4. interactieve consumptie; je kan een dienst niet als iets eenmaligs zien, je verwacht interactie met de ouders/kind voor, tijdens en na het ‘leveringsproces’, interactie die nodig is om uit elk kind te halen wat erin zit, zodat iedereen tenslotte tevreden is met het resultaat.

Leuk om hierover verder te discussiëren en te bespreken hoe je bovenstaande kenmerken terug kan laten komen binnen je school.

We hebben het ook gehad over positionering van een school, hoe de visie en missie zich vertaalt in het verhaal wat je over je school vertelt. Zo had een ieder foto’s meegenomen over zijn/haar school om zodoende met gepaste trots te vertellen waar hun school voor staat. Leuke opdracht.

We spraken kort nog even over het verschil tussen een vervangings- en een participatiefonds. Natuurlijk is daar ook weer een website over gebouwd, neem maar eens een kijkje op www.vfpf.nl. Hoewel het een onderwerp is waar vooral bestuurders van stichtingen mee te maken hebben, is het goed voor een schoolleider hier enige notie van te hebben, zodat hij erover mee kan praten.

Natuurlijk zijn er ook weer de nodige boekentips gegeven. Anja gaf een enthousiaste presentatie  over het boek ‘Managen zonder macht‘ van Anne Graaf en Klaas Kunst; Ingrid raadde het boek Hostmanship van Jan Gunnarson aan.

We hebben nog een tijdje gesproken over Facebook, Linkedin, Bloggen en dergelijke. Nu ik dit blog ben begonnen wil niemand meer op de foto! Jammer hoor, want het is zo’n leuke groep.

 

 

468 ad

Leave a Reply

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Twitter Users
Enter your personal information in the form or sign in with your Twitter account by clicking the button below.

Twitter Tweet This