Thema 1 Leiding geven aan de school als organisatie en onderneming.

Sep 16

Thema 1  Leiding geven aan de school als organisatie en onderneming.

Het eerste thema staat in het tegen van ondernemerschap en wordt gegeven door Charlotte Epskamp. Met verplichte literatuur van Norbert Greveling: ‘de Ondernemende Manager‘ en het voorbereiden van je persoonlijke ‘creation based learning’ punten (wat wil je, wat verwacht je, wat kom je halen en wat kom je brengen en welke competenties wil je ontwikkelen).

Ook de opleidingsgroep voor het eerst in Zwolle ontmoet. Leuke groep met veel verschillende persoonlijkheden. Ongeveer 70% zit al in het onderwijs en de rest komt ‘van buiten’. Elke keer is het toch weer spannend wat je mag verwachten van zo’n groep waar je toch intensief mee mag (samen)werken.

Hoewel de aansluiting van de laptop naar de beamer het liet afweten, werden wij door Charlotte meegenomen door de ins en outs van het Creation Based Learning. De linker- en rechterhelft werden even aangetikt en daarna gingen we verder met de NSA competenties (Nederlandse Schoolleiders Academie) die we in dit thema aan bod komen, te weten:

  • in relatie staan tot de omgeving
  • hogere orde denken

In relatie staan tot de omgeving anticipeert op ontwikkelingen en beïnvloedt deze doelbewust vanuit ondernemerschap, teneinde onderlinge relaties, onderwijsprocessen en leerresultaten te optimaliseren.

Hogere orde denken houdt in dat de schoolleider zaken diepgaand kan analyseren op basis van adequate informatieverzameling en vanuit alternatieve denkmodellen (helikopter view) en brengt deze in verband met factoren in de bredere organisatie die een rol (opvoedkundige taak) spelen bij het leren van leerlingen.

De ondernemende manager zorgt voor nieuwe kansen en toegevoegde waarde voor zijn klanten, medewerkers en toeleveranciers (shareholders). Natuurlijk moet hij ervoor zorgen dat deze kansen omgezet worden in concrete plannen en acties. Daarbij moet hij de mensen om zich heen weten te enthousiasmeren en draagvlak creëren. En waar zij hij zijn zonder goede resultaten, toch ook een punt waar hij afgerekend (kan) wordt. Als laatste moet hij bezig zijn met belangrijke zaken en niet met urgente zaken.

De ondernemende manager moet proactief handelen, voor de troepen voorruit lopen. Altijd opzoek zijn naar nieuwe kansen voor een zo’n groot mogelijke doelgroep met een duidelijk visie, missie en natuurlijk grote ambitie.

Zo komen er tal van leuke onderwerpen aan bod tijdens deze eerste thema, maar het voert te ver om alle onderwerpen van het boek ‘de ondernemende manager’ van Norbert Greveling hier te behandelen, heb ik helaas geen tijd voor. Wil je meer weten, surf dan eens hier naartoe.

Imago van een school komt ook nog aan bod. Waar baseren hun ouders hun schoolkeuze op. En waarom zou een school marktgericht moeten gaan denken? Er worden sheets getoond met motieven van ouders om voor een school te kiezen. Dit is zowel aan verschillende ouders gevraagd met verschillende opleidingsniveaus (laag, midden en hoog). De top drie van de gemiddelde score voor schoolkeuzemotieven ziet er als volgt uit:

  1. sfeer op school
  2. kwalitatief goed onderwijs
  3. afstand tot de school

Aan de hand van de meegebrachte schoolplannen van iedere cursist wordt er in kleine groepjes gesproken over de visie, missie en imago van de school. Daarnaast wordt er gediscussieerd over de impulsen die jij als persoon kan geven om het ondernemerschap op jouw school te vergroten en welke rol jij hierin kan spelen. En laat daar nu mijn sterke kant liggen. Mijn eerste indruk is dat het ‘onderwijsland’ toch wel nog veel profijt kan hebben van managers en ondernemers die vanuit het bedrijfsleven komen. Zij kijken er met een frisse blik tegenaan, hebben veel andere ervaringen en ideeën. Wetende dat de onderwijs cultuur anders is dan in het bedrijfsleven, kunnen er zeker op verschillende vlakken voordelen te behalen zijn die in het bedrijfsleven als zeer normaal worden gevonden.

Als laatste onderwerp wordt het relatiemanagement van Grunig behandeld: het managen van relaties met stakeholders. Stakeholders zijn personen, groepen of organisaties die om wat voor reden dan ook een belang stellen in het doen en laten van de organisatie, op welk terrein dan ook. Een school en een schoolorganisatie heeft veel verschillende stakelholders. Denk alleen al aan de ouders, leerkrachten, gemeente, buurtbewoners en ga zo maar door. Maar hoe zien huidige schoolleiders dat? Hoe gebruiken ze stakeholders, is er een speciaal beleid voor? Deze vragen komen allemaal aanbod in de eindopdracht.

De eindopdracht luidt:
Interview tenminste vijf directeuren en onderzoek in welke mate zij zich ontwikkeld hebben als ondernemende manager. Onderzoek daarbij ook hoe en wat zij aan stakeholdermanagement doen.
Wat een geweldige opdracht. Samen met de Irene Walda (directrice Thomas van Aquinoschool) hebben we vijf heel verschillende directeuren geselecteerd. Deze verschillen zitten hem niet allen in man of vrouw, maar ook in grote scholen, dorpsscholen, echte onderwijskundige, verander manager en iemand die ‘van buiten’ komt.

468 ad

Leave a Reply

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Twitter Users
Enter your personal information in the form or sign in with your Twitter account by clicking the button below.

Twitter Tweet This