Op weg naar thema 4: onderwijskundige en pedagogische innovaties

Dec 21

Op weg naar thema 4: onderwijskundige en pedagogische innovaties

Begin januari hebben we weer een opleidingsdag met bovenstaande titel. Zeer interessant natuurlijk, zeker voor iemand die niet uit het onderwijs komt. Los van het feit dat we als huiswerk ons moeten verdiepen in drie verschillende onderwijsconcepten, is er een eindopdracht geformuleerd welke gaat over de relatie tussen school en samenleving.

Een onderdeel van de eindopdracht houdt in dat je minstens vijf collega’s moet interviewen over hun visie op de relatie tussen school en samenleving en wat dan in hun ogen de belangrijkste trends en ontwikkelingen zijn waarmee het onderwijs rekening moet houden en hoe dat dan zou moeten gebeuren.

Leuke vraag natuurlijk voor je directe collega’s, maar wat vindt de ‘primair onderwijs wereld’ hier nu eigenlijk van? Al jaren ben ik aangesloten bij Linkedin en ik heb ervaren dat hier heel veel kennis wordt gedeeld, binnen verschillende interesse groepen. Sinds de start van mijn nieuwe studie ben ik aangesloten bij de groep ‘PO Netwerk’. De groep, met 5.800 leden, omschrijft zich als volgt:

Dit is een netwerk van professionals die in en/of voor het primair onderwijs in Nederland werken en de ambitie hebben om expertise met elkaar te delen in welke vorm dan ook.

Ik vond het interessant om binnen deze groep dezelfde vraag te stellen die ik in mijn eindopdracht aan mijn collega’s moet stellen. In totaal kreeg ik 21 reacties van bijna net zoveel verschillende groepsleden. Waar kwamen deze groepsleden mee?

Het zal geen verrassing zijn dat er reacties kwamen over sociale media als grote maatschappelijke ontwikkeling. Mobiele online apparaten vind je tegenwoordig overal om ons heen, dus kinderen komen daar sneller dan voorheen mee in aanraking en zullen dit soort media veel meer gaan gebruiken. School moet hier bewust mee omgaan, keuzes maken door kinderen te laten ervaren hoe ze informatie tot zich nemen, kunnen beoordelen en verwerken. Mediawijsheid wordt als kernwoord vaak genoemd.

Een andere, geen verrassing, is de krimp, de sterke terugloop van leerlingen. Scholen worden kleiner, meer leegstand. Besturen willen leegstand tegengaan door nieuwe (maatschappelijke) partners de scholen in te trekken. Gemeentebesturen richten zich daardoor ook veel meer op Integrale Kind Centra. De functie van school, haar taak in de maatschappij en het management zullen aan veranderingen onderhevig zijn.

Natuurlijk is de ontwikkeling van bevolking en economie ook een belangrijke. Scholen krijgen te maken met bezuinigingen en moeten daardoor op zoek naar slimme oplossingen. Velen roepen om maatwerk (niet alleen als het gaat om kinderen) maar men verwacht dit wel, terwijl er minder middelen beschikbaar zijn. Hier wordt veel creativiteit van scholen en schoolmanagement verwacht.

Natuurlijk worden er ook verschillende nieuwe principes voorgelegd, zoals 21st century skills en flipping the classroom. Leuk om eens verder naar te kijken, maar te omslachtig om dat hier nu helemaal te gaan bespreken.

Passend onderwijs, de toenemende individualisering en onderwijs vanuit het hart met verstand worden ook genoemd. Het onderwijs moet meer aandacht geven aan samenwerken, oog hebben voor elkaar en er moet gekeken worden daar de behoefte en mogelijkheden van elk kind. En daarbij ook aandacht geven aan de niet-cognitieve vaardigheden, zoals creativiteit, muzikale vorming en informatietechnologie.

Een zeer interessante discussie ontstond er binnen de groep over de (on)voorspelbare en snelle ontwikkelingen die haast niet meer bij te houden zijn. Flexibiliteit en veerkracht worden gevraagd van ouders, leerkracht en school.  Ontwikkelingen en veranderingen volgen elkaar steeds sneller op. Het gaat dus meer om de processen (hoe gaan we met elke verandering om) dan om de inhoud. Er werd gezegd dat er aan de lessen niets hoeft te veranderen maar wel aan wat er aangeboden wordt, hoe kinderen gestimuleerd worden om bij zichzelf af te vragen of ze nog een ‘andere manier’ kunnen bedenken en hoe er in de klas wordt omgegaan met onverwachte zaken. Sir Ken Robinson werd een aantal keren genoemd en daar is een leuke animatie van gemaakt.

Ik vond het heel boeiend om alle commentaren, suggesties en ontwikkelingen te lezen die vanuit dit netwerk werden aangedragen. Ik dank ook iedereen die hier zijn of haar tijd ingestoken heeft om mij verder op weg te helpen.

 

468 ad

Leave a Reply

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Twitter Users
Enter your personal information in the form or sign in with your Twitter account by clicking the button below.

Twitter Tweet This