Een avondje onderwijsvernieuwing op een Steve Jobs school

Mar 11

Een avondje onderwijsvernieuwing op een Steve Jobs school

Woensdag 6 maart was ik uitgenodigd om mee te praten/luisteren in de werkgroep van O4NT, Onderwijs voor een Nieuwe Tijd. O4NT is onder andere door Maurice de Hond geïnitieerd omdat hij zich verbaasde over hoe zijn dochtertje van drie nu al weet om te gaan met de huidige technologie zoals ICT, die je nauwelijks terugziet in de scholen. Hij vraagt zich dan ook af hoe de onderwijscarrière van zijn dochtertje er in 2027 uit zal zien. Zitten we dan nog steeds in klaslokalen, met een leraar voor de klas, uit boeken te leren?

Het antwoord is natuurlijk heel simpel: nee! Dat zal toch zeker niet gebeuren, maar waarom zien we dan zo weinig nieuwe technologie terug in de school? Om hierin verandering te brengen heeft hij vorig jaar met O4NT de Steve Jobs scholen gelanceerd.

Het voert te ver om hier nu het hele concept van de Steve Jobs scholen te gaan bespreken, daarvoor verwijs ik ook naar de site van O4NT. Hier lees je echt alles over dit mooie initiatief. In het kort komt het er op neer:

De Steve JobsSchool wil met een nadruk op de ontwikkeling van individuele talenten van elke leerling, kinderen in staat stellen goed te functioneren in de wereld van morgen en zet daarvoor de (digitale) mogelijkheden van vandaag ten volle in”.

Deze avond  kwamen zeker 25 professionals uit allerlei geledingen (veel onderwijs gerelateerd) bijeen om een update van Maurice te krijgen. Eerst sprak hij kort over waar het initiatief vandaan komt en daarna over de stand van zaken. Het is de bedoeling dat Steve Jobs scholen  in augustus van dit jaar van start gaan; fondsen worden geworven opdat iedere leerling met een ipad kan werken. Op 26 maart aanstaande (precies 1 jaar geleden dat Maurice in DWDD het initiatief wereldkundig maakte) staat er van alles te gebeuren.

Na het diner werden er vragen gesteld over de praktische invulling van een SteveJobs school. Je moet dan denken aan: wat staat er op het omscholingsprogramma van een leraar om uiteindelijk ‘coach’ te worden, hoe ziet een virtuele school (altijd en overal open en bereikbaar) er precies uit, welk leerlingvolgsysteem past het beste bij een Steve Jobs school? Zo zijn er acht vragen gedefinieerd waar de professionals zich mee bezig kunnen houden en waar virtueel een community omheen gebouwd wordt om antwoorden, suggesties en ‘best practices’ te kunnen geven. Een ieder wordt geacht zich minimaal met een en maximaal met acht vragen ‘bezig te houden’. Zeer interessant om te zien welke suggesties, vragen en antwoorden er gegeven worden. Een virtuele community waar kennis en kunde bij elkaar gaan komen.

Rond acht uur werd de bijeenkomst beëindigd. Met een hoofd vol nieuwe ideeën, geïnspireerd door Maurice en alle aanwezige professionals, ging ik naar huis. Het was weer een mooie en  vruchtbare dag.

Wat mij vanavond het meest geïnspireerd heeft, is de vernieuwing in het onderwijs. De “waarom doen we het zo” vraag wordt eindelijk eens gesteld. We doen het al jaren zoals we het nu doen, wie staat er nu eens op en durft de verandering aan te gaan. Wie heeft het lef om tegen de stroming in te gaan, vernieuwend en zelfs buiten de gebaande paden te denken. In het huidige onderwijssysteem zouden we ons veel vaker moeten afvragen waarom we dingen doen zoals we ze doen. Dat zet mensen aan het denken en het inspireert om verder te denken dan we gewend zijn. Daar krijgt iedereen energie van!

Een mooie TED presentatie van Ken Robinson geeft ook precies weer hoe scholen de creativiteit van kinderen teniet laten gaan. Daarnaast heeft Ken Robinson nog een hele mooie boodschap over de revolutie van het leren. Beide moet je even zien, zeer inspirerend.

 

 

468 ad

Leave a Reply

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Twitter Users
Enter your personal information in the form or sign in with your Twitter account by clicking the button below.

Twitter Tweet This