Motorisch bijgespijkerd

Mar 28

Motorisch bijgespijkerd

Wat is het toch leuk om met zo’n sportieve school als de Thomas van Aquino op stap te gaan. Op 11 maart gingen we met acht collega’s kennismaken met MRT, Motorische Remedial Teaching, gepresenteerd door Hans Stroes. Hij vertelde ons eerst wat het belang van een goede motoriek is voor een kind.

Wanneer een kind motorisch onhandig is zal het altijd als laatste gekozen worden, niet voorop in de rij lopen of mee mogen doen op het schoolplein; het zal zich onzeker voelen en daardoor angst ondervinden van bijvoorbeeld hoogte, ballen, over de kop rollen en dergelijke. Aan goed bewegen ontleent een kind status, het kan sneller motorische dingen leren en het draagt ertoe bij dat het lekker in zijn vel zit, makkelijker contacten legt en nieuwe uitdagingen kan aangaan. Het zal ook veel meer plezier beleven aan bewegings-spelletjes.

Het was leuk om een aantal filmpjes te bekijken en te horen wat goed bewegen voor een kind kan betekenen. Een eye-opener was voor mij ook de relatie tussen bewegen en leren. Hans vertelde dat verschillende wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat er een positief effect is van bewegen op cognitieve functies, met name op ‘waarnemingsvermogen’. Ook is er een relatie tussen goed bewegen en IQ en schoolprestaties. De effecten zijn het grootst bij kinderen tussen de 4 en 7 en tussen 11 en 13 jaar. Wanneer een kind op die leeftijd veel beweegt heeft dit grote invloed op zijn cognitieve functies.

Kinderen blijken zich ook beter te kunnen concentreren na een ‘beweegsessie’. Dit levert betere leerprestaties op, wat goed is voor de kinderen en voor de school. En natuurlijk is het voor iedereen veel gezonder.

Hans liet filmpjes zien waarin duidelijk het verschil tussen goed en slecht bewegen te zien was. Met een paar simpele oplossingen, zoals de indeling van groepjes (heterogeen of homogeen), kan je ervoor zorgen dat een kind zich veel makkelijker gaat bewegen. Als een kind zich slecht blijft bewegen is het verstandig om MRT te overwegen met als doel het kind te leren zich beter te bewegen, zodat het een actieve leefstijl ontwikkelt.

Na de theorie moesten we natuurlijk ook zelf aan de slag met MRT kaarten, ballen, zitballen, schoolpleinkaarten en nog veel meer. Het was een leuke en zeer interessante middag waarin ik geleerd heb dat er een duidelijke relatie bestaat tussen bewegen en leren.

 

468 ad

Leave a Reply

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Twitter Users
Enter your personal information in the form or sign in with your Twitter account by clicking the button below.

Twitter Tweet This